Tematyka
-
W dziale "Historia powszechna - średniowiecze" zostały umieszczone materiały i źródła związane z epoką średniowiecza i nie związane z dziejami Polski. Ramy chronologiczne obejmują okres od końca V do końca XV wieku.
-
-
-
-
Traktat jest najstarszym słowiańskim świadectwem o bogomiłach. Większość badaczy powstanie źródła kładzie na czas przed lub tuż po śmierci cara Bułgarii Piotra I (969 r.), według zaś innych mowa powstała w początkowym okresie dominacji bizantyńskiej lub w początkach XIII w. Dzieło to odkryte w XIX w. zawiera informacje o mitycznym założycielu głośnej herezji oraz czasie jej pojawienia się na bułgarskich ziemiach, jak również opisuje doktrynę bogomiłów. Kosma eksponuje przede wszystkim elementy nauki bogomiłów odnoszące się do głoszonych przez nich zasad moralnej czystości i życia w zgodzie z Ewangelią. Cytowaną pracę ,,można uznać za zwierciadło bułgarskiej ówczesnej rzeczywistości za rządów Piotra, ze wszystkimi jej ostrymi sprzecznościami ideologicznymi i społecznymi.
Ilustracja: fragment rękopisu dzieła Kosmy Prezbitera (https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmas_the_Priest#/media/File:Beseda01.jpg)
-
-
-
-
-
-
-
Uprawiane już w XI w. pątnictwo z Rusi do Ziemi Świętej, tak bardzo się upowszechniło po pierwszej krucjacie, że w połowie XII w. wręcz zalecano odwodzić pospólstwo od takich podróży. Przedstawiony we fragmentach utwór jest relacją z podróży do Ziemi Świętej, odbytej w początkach XII w. Jego autor to ihumen, czyli przeor Daniel, mnich ruski, który na czele niezbyt licznego orszaku udał się z Rusi do Jerozolimy. Daniel w Ziemi Świętej przebywał szesnaście miesięcy. Wyprawa ta przypada na lata między 1104 a 1109 r., czyli tuż po pierwszej krucjacie (w której Rusini prawdopodobnie udziału nie brali) i powstaniu Królestwa Jerozolimskiego.
Piotr Pustelnik, miniatura z manuskryptu Egerton. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
Opisywane źródło należy do ścisłej czołówki najważniejszych dzieł naukowych w dziejach. Praca, w której Mikołaj Kopernik udowodnił słuszność teorii heliocentrycznej budowy Wszechświata nie była dziełem jednej chwili. Pewne pęknięcia w teorii geocentrycznej Kopernik zauważył już podczas studiów w Krakowie w latach 90. XV w. Kończąc swoją karierę żaka w Krakowie przyszły wielki uczony był już przekonany, że ówczesna astronomia, którą uczą w szkołach, nie ma wiele wspólnego z prawdą.
Jan Matejko, Mikołaj Kopernik. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
W opisywanym źródle Bernard z Clairvaux, jeden z najsłynniejszych mnichów cysterskich, wielki uczony i wielki autorytet wśród współczesnych mu ludzi Kościoła, nawołuje swego kuzyna Roberta z Châtillon do powrotu do klasztoru w Clairvaux, po opuszczeniu przez niego, ze względu na bardzo surowe zasady życia u cystersów, opactwa w Clairvaux i przejściu do opactwa benedyktyńskiego w Cluny. Przeprasza go i ukazuje słabości życia. List jest kwintesencją poglądów i wizji życia monastycznego Bernarda z Clairvaux.
Bernhard z Clairvaux. Domena publiczna via Wikimedia Cammons. -
-
-
-
-
-
-
Sobór laterański IV to dwunasty sobór powszechny Kościoła katolickiego, który odbył się w 1215 r. w Rzymie, na Lateranie. Największy papież średniowiecza, czyli Innocenty III w 1213 r. (a więc aż z dwuletnim wyprzedzeniem) wydał oficjalną zapowiedź soboru, w której ogólnie przedstawił sprawy, którymi zebrani duchowni mieliby się zająć. Były to odzyskanie Ziemi Świętej i dalsza reforma Kościoła. Powodem zwołania soboru było także wystąpienie katarów w południowej Francji i walka z nimi.
Chronica Maiora. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Cytowany List łakomego duchownego powstał w 1384 r., w Walencji. Jest to część Trzeciej księgi Chrześcijanina. Dzieło ma charakter ironiczny, a ironia jest tu stosowana po mistrzowsku jako technika moralizatorska. Autor zamiast w apokaliptycznym tonie potępiać ludzkie przywary i słabości, woli je ośmieszać. Zamierzonym skutkiem pracy ma być refleksja nad moralną doktryną Kościoła. Łakomstwo staje się pretekstem do krytyki duchowieństwa. Należy pamiętać, że praca ta powstała w czasach tzw. wielkiej schizmy zachodniej, czyli w okresie, w którym mieliśmy do czynienia z szeregiem negatywnych zjawisk w Kościele, takich jak choćby odejście od idei pokory i ubóstwa, brak dyscypliny i rozwiązłość duchowieństwa, a na szczytach hierarchii kościelnej nepotyzm i symonia.
Hieronim Bosch, Siedem grzechów głównych, Obżarstwo. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
De institutione puerorum regalium, czyli O wychowaniu dzieci królewskich to dzieło francuskiego dominikanina Wincentego z Beauvais. Traktat powstał około 1245 r., kiedy jego autor pełnił funkcję wychowawcy synów Ludwika IX Świętego. Autor rozwinął ogólne zasady wychowania. Zabarwiony ascetycznie duch tego dzieła jest zgodny z powszechnymi zapatrywaniami wieków średnich. Wincenty najlepszego środka prowadzącego do pokory, czyli według niego najważniejszej cnoty nauczyciela i ucznia, widział w karach cielesnych.
Średniowieczne nauczanie. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
Michał Psellos urodził się ok. 1017/18 r. w Konstantynopolu, w niezbyt zamożnej rodzinie. Właściwie miał na imię Konstantyn, a imię Michał jest imieniem używanym od 1055 r., gdy wstąpił do monasteru na górze Olimp w Bitynii. Rodzina zapewniła mu wszechstronne wykształcenie (studia artes liberales oraz prawo). W 1041 r. zaczął pracę na dworze cesarskim, zostając początkowo pisarzem sądowym. Z czasem awansował na coraz wyższe szczeble urzędniczej kariery, a przetrwanie na dworze aż dziesięciu cesarzy umożliwiło mu bycie pozbawionym zasad i bezwzględnym. W swojej twórczości Michał Psellos zajmował się naukami przyrodniczymi, jak również społecznymi. Był autorem rozpraw filozoficznych, medycznych, utworów poetyckich i retorycznych. Z dzieł Psellosa duże znaczenie ma jedynie zaprezentowana tu Chronografia czyli stulecie bizantyńskiej historii. Dzieło to należy do kategorii tzw. Memoirenliteratur. Praca Psellosa jest nacechowaną osobistymi emocjami relacją o bizantyjskim dworze, mechanizmach władzy i wielkiej polityce. Dzieło nie zostało ukończone, raczej na pewno przerwane przez śmierć autora. Świadczy o tym fakt, że tekst nie posiada wstępu i nagle urywa się.
Michał Psellos (z lewej) i jego uczeń cesarz bizantyński Michał VII Dukas. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
Powstanie niniejszego utworu pozostaje w ścisłym związku z wydarzeniami, rozgrywającym isię w Moskwie w latach 50.–60. XVI w., zapoczątkowanymi przez zwołane przez metropolitę Makarego synody cerkiewne. Na pierwszym z owych synodów oficjalnie uznano księżnę Olgę za świętą. Z inicjatywy wspomnianego metropolity Makarego powstały również na początku lat.50. XVI w. Wielkie Mineje Lekcyjne (Wielkie Czetji-Mineje). Jest to dwunastotomowy zbiór tekstów hagiograficznych, ułożonych według porządku roku liturgicznego. Zgromadzono w nim niemal cały dorobek rękopiśmienny Rusi minionych wieków. Jego zadaniem było osiągnięcie przeszłości kulturalnej w perspektywie wzrostu moskiewskiej potęgi oraz eksponowanie idei jedności i siły tego państwa. Całość stanowiła swego rodzaju kompendium, na które składały się głównie żywoty świętych, jak również innego rodzaju dzieła treści religijnej i dydaktycznej oraz akta urzędowe i państwowe dokumenty, a nawet utwory laickie.
Mikhail Nesterov, św. Olga. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
-
-
-
-
Życie Karola Wielkiego Einharda to z jednej strony źródło historyczne do czasów panowania Karola Wielkiego, a z drugiej pomnik literatury karolińskiej. Dziś historycy mniej niż niegdyś ufają szczegółom spisanym w dziele, za to coraz bardziej docenia się stronę literacką pracy Einharda. Nie znamy dokładnej daty powstania dzieła, ogólnie należy ją zamknąć w latach 817–836.
Karol Wielki i papież Hadrian I. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
Kronika Gesta Danorum Saxo Grammaticusa została spisana na przełomie XII i XIII w. Jest to pomnikowe dzieło średniowiecznej literatury duńskiej. Służy poznaniu najstarszych dziejów historycznej Skandynawii, ale także zawiera mity i legendy nordyckie. Kronika jest także jednym z lepszych źródeł do poznania różnych aspektów Słowiańszczyzny, w tym religii i obyczajów. Dzieło stało się inspiracją do napisania przez Williama Shakespeare’a Hamleta. Gesta Danorum miała na celu podniesienie prestiżu Danii, wycieńczonej wojną domową.
Gesta Danorum. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
-
Fragment Opisania świata Marco Polo, w którym wspomina on swoją pierwszą audiencję u wielkiego chana Kubilaj-chana.
Bracia Polo przybywają do Kubilaj-chana z prezentami od papieża Grzegorza X. Domena publiczna via Wikimedia Cammons.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kronika halicko-wołyńska, zwana również nie do końca poprawnie Latopisem halicko-wołyńskim, jest stworzoną w XIII wieku kroniką dynastyczną Romanowiczów. Ta gałąź Rurykowiczów przez większość stulecia sprawowała władzę nad Rusią halicko-wołyńską. Sformowane przez książąt Daniela (ok. 1201 – 1264) i Wasylka (ok. 1203 – 1269) państwo miało charakter pograniczny i wielokulturowy. Jedno z jego głównych centrów, czyli Chełm, znajdował się w bliskiej odległości od granicy z Polską. Starszy z braci, wychowany na dworze królów Węgier, w 1253 roku przyjął nawet koronę królewską i tytuł króla Rusi z rąk legata papieskiego, nie dokonując jednakże konwersji na katolicyzm. Proces powstawania Kroniki był długotrwały i skompilowany. Przedstawiony fragment źródła jest częścią włączonej do niej swoistej „biografii” Daniela Romanowicza, który większą część życia poświęcił sprawie odzyskania dawnych ziem swojego ojca. Na okres jego rządów przypadł także pierwszy najazd Mongołów na Ruś, w trakcie którego władca uciekł na Węgry, a następnie do Polski. Relacje z sąsiadami państwa Romanowiczów stanowią ważny wątek narracji źródła. Przytoczony fragment pochodzi prawdopodobnie z tak zwanego Zwodu Daniela – opowieści o życiu Daniela Romanowicza, którą wykorzystał następnie twórca Kroniiki.
-
-